Geschiedenis

De Jan Modderman Stichting werd op 19-11-1999 opgericht door enkele Groningers, leden van verschillende Groninger vrijmetselaarsloges, die het doel in de statuten beschreven als “het leveren van bijdragen ter bevordering van bewustwordingsprocessen, welke dienen tot verbetering van het sociaal- maatschappelijk samenleven en het welzijn van alle mensen”. Dit onder het motto “respectvol zoeken naar dat wat ons mensen verbindt en wegnemen wat ons verdeelt”

De eerste activiteit van de stichting in de Der Aa – Kerk was een eclatant succes. Echter vanwege de hoge kosten is besloten de activiteiten op een andere manier voort te zetten. Gekozen is om, met behoud van de doelstelling, jaarlijks een inspirerende lezing te houden met een aansprekende spreker gevolgd door een gedachtewisseling tussen de spreker en het publiek; het geheel omlijst met muziek en eindigend met een drankje. Hiermee was de cyclus ‘Jan Modderman Lezingen’ geboren. De organisatiekosten van deze Jan Modderman Lezingen worden nu gefinancierd uit bijdragen van partnerbedrijven (zie onder Partners).

Historie:

2006 – Huub Oosterhuis