Over Jan Modderman

Jan Modderman (1747-1790) was met zijn broer Tonco en zijn stiefbroer Forsten directeur-eigenaar van een papiermolen ten zuiden van de stad Groningen, daar waar nu het openluchtzwembad “de Papiermolen” staat. Met zijn broer Tonco bezat Jan bovendien enige scheepswerven in het westen van de stad Groningen. Jan was ook de eerste Nederlander die met succes een zelfgemaakte papieren heteluchtballon, ‘bemand’ met een vogeltje in een kooi liet opstijgen vanaf één van hun scheepswerven. Deze landde vervolgens veilig in de buurt van het 15 kilometer zuidelijker gelegen Bunne in Drenthe. Hij was tevens één van de oprichters van de eerste Groninger vrijmetselaarsloge in 1772. De ondernemer Jan Modderman zelf stond destijds bovenal bekend als een in vele opzichten vooruitstrevend , opbouwend en vernieuwend persoon. De sociaal-maatschappelijke oriëntatie en voorbeeldstellende respectvolle wijze waarop Jan Modderman met zijn broers als industriële werkgevers gefunctioneerd hebben gaf de oprichters van de stichting aanleiding juist zíjn naam te kiezen voor de stichting.